tirsdag 23. februar 2010

DKL_102: Tankeverktøy. "Mind(omo) your own business"!

Tankekart har aldri vært helt min greie. Jeg har liksom aldri fått så mye ut av å knote ned informasjon etter en "strukturert formel". Mye fordi jeg ikke helt har sett vitsen med det, siden jeg ikke følte jeg trengte det. Men også mye fordi mine tanker aldri har vært noe særlig gode til å skrive ned i en viss strukturert form.
Så begynte jeg på allmennlærerutdanninga...

Plutselig fikk hele "tråd-systemet" mening! Jeg kunne skrive "hovedoverskrifter" som f.eks. "Sosialiseringsteorier" og snekre på grener i hytt og gevær! Det ga meg en større oversikt over alle teoriene jeg plutselig måtte ha oversikt over, og det ga meg en større ro ved å se sammenhengene mellom dem, visualisert på denne måten.
Siden første året på høyskolen, har jeg altså virkelig fått bruk for alt "tankakart-maset" fra ungdomsskolen.

Jeg er nylig tatt fatt på en ny og utfordrende stilling som NOA-lærer for en elev (NOrsk som Andrespråk). I denne jobben har det dukket opp mange ulike tråder, hvor jeg har måttet vridd hodebarken flere ganger for å finne endene. Jeg tenkte derfor jeg skulle gjøre et aldri så lite forsøk på å skrive ned hva min jobb faktisk er. Til dette brukte jeg Mindomo. For å gi en liten smakebit her, kan du se på bildet under hvordan jeg startet.


For å se hva som kom ut av den lille idémyldringen min, kan du klikke deg inn på denne linken. Håper du forstår tankegangen;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar