fredag 26. februar 2010

DKL_102: Sammensatte tekster = Sammensatt frustrasjon!!

Da har jeg sittet og knotet ned tre fulle filmer på Xtranormal! Og her er resultatet:













Hvor er de da, spør du?
Jo, de kunne ikke lagres fordi det var (jeg siterer feilmeldingen): "..noe feil med html våres..Vennligst prøv igjen senere.".
Prøv igjen senere sier du????
?¤#%" sier jeg!

Etter å ha prøvd ut "talkshow"-themet, "Skole"-themet og "Bamse i en park"-(pawnz)themet er jeg temmelig "fed up" for å si det internasjonalt!
Jeg ble egentlig ganske fornøyd med alle produktene..bortsett fra at faktisk ingen av produktene kunne lagres! Hva skjer med meg etter å ha brukt tre timer på planlegging og gjennomføring?
Jo, jeg blir forbanna! Jeg blir lei av hele Xtranormal, og gir opp hele øvingsoppgaven!

Hva kan man si?
Jeg er ikke sint, jeg er bare veldig veldig skuffet!...eller jeg tror faktisk jeg ble litt sint også..
Hvordan skal jeg kunne bruke denne produksjonssiden i mitt arbeid i skolen, når jeg ikke engang kan gjøre det i en "enkel" hjemmeoppgave?

Jeg startet jo med friskt mot, og tenkte at her skal jeg virkelig få vise mine synspunkter gjennom å faktisk lage en "film". Jeg skrev et manus, hvor jeg drøftet fordeler og ulemper, i ekte "talkshow"-stil. Jeg skrev meg selv inn i filmen som talkshow-host og jeg skrev inn en oppdiktet "mr.Henricson", som professor og forsker på bruk av Xtranormal i klasserommet.
Høres bra ut sier du?
Synes jeg og egentlig!....

Jeg la til ansiktsuttrykk, skiftet kameravinkler og ga karakterene kroppsspråk. Jeg skrev inn replikkene, brukte tid på å lage en ekte "talkshow-dialog", la til innledningsmusikk, bakgrunnslyder og latter på de riktige plassene.
Ja, som du hører kunne dette virkelig blitt noe av....jeg vil faktisk si at jeg nesten fikk "dreisen" på dette...

Så skulle jeg trykke "Action"...

Først kom feilmeldingen... så kom et helt ferskt, nytt sett, med tomme bokser...klare til å bli fylt på nytt!

Etter tre forsøk..og etter at skuldrene ble heiset høyere enn det norske flagg på 17.mai... Xploderte jeg!!!

Jeg ser mulighetene..ja..
Elevene kan:
-lage presentasjoner i forhold til flere forskjellige prosjektarbeid
- lese inn tekster og legge til den "settingen" som passer best, sammen med personlighetstrekk, uttrykk o.s.v.
- lage et talkshow og late som de har forfattere, forskere, musikere etc. som gjest!
- lage egenkomponerte historier
- fortelle om historiske hendelser, gjennom å vise hva som skjedde og hvem det skjedde med
...

men... før jeg setter i gang slike prosjekt.. vil jeg gjerne vite at det hele ikke ender med 27 frustrerte elever som har mareritt om feilmeldinger!

Kommer an på lærerens kvalifikasjoner og kunnskaper sier du?
Kommer an på programmets begrensinger..sier jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar